Úvodní strana napište nám informace pro návštěvníky mapa webu • tisk • english version
  

PŘEDMĚT MĚSÍCE


Georges Kars
(2. 5. 1880 Kralupy – 6. 2. 1945 Ženeva)
Park ve městě (Hamburk), 1906


olej na plátně, 65 x 75 cm
signováno a datováno vlevo nahoře: Kars 06
zakoupeno do sbírky ŽMP v roce 2003
inv. č.: ŽMP 177.743

Kars byl jedním z významných příslušníků první generace moderní malby v Čechách. Na rozdíl od svých vrstevníků nestudoval na pražské Akademii, ale po maturitě odešel do Mnichova. Zde navštěvoval v letech 1899–1905 kreslířskou školu H. Knirra a poté atelier Franze Stucka (1863–1928) na mnichovské Akademii. Tady také poznal jako spolužáky a přátele např. Eugena von Kahlera, Paula Kleea, Vasilije Kandinského či Julese Pascina a řadu dalších umělců, kteří spolu debatovali o impresionismu a výrazových možnostech nového umění. Později Kars vzpomíná: „Jeho (Stuckův) duch nám však byl cizí a nesnažili jsme se jej proniknout. Byla to doba impresionismu a naše zraky se upíraly k umělcům školy Liebermannovy a Slevogtovy v Německu a počínali jsme chápat malby Maneta, van Gogha, Renoira a Cézanna.“

Studia v Mnichově Kars ukončil v roce 1905 a následující rok 1906 strávil převážně v Praze, kde vytvořil mj. pozoruhodný Dvojportrét rodičů, v němž se již projevuje energickou až expresivní malbou hustou malířskou hmotou. Nejsilněji na něho v té době působil impresionismus Maxe Liebermanna (1847–1935), k němuž se snad podobně jako jeho pražští vrstevníci Bedřich Feigl a Willi Nowak vypravil do Berlína. V každém případě v letech 1906 a 1907 vznikly první Karsovy obrazy malované v plenéru, v ulicích a parcích Mnichova, Hamburku a možná i Berlína. Navazuje v nich velmi úzce na malířskou virtuositu a kolorit Maxe Liebermanna a dosahuje hned vynikajících výsledků. Obraz Park ve městě (1906), snad z Hamburku, patří nepochybně k nejranějším a nejkvalitnějším příkladům jeho tehdejšího malířského stylu, na který navazují dva obrazy Pobřeží s molem a Přístavní můstek (1906/07). Při nové cestě do Německa, Francie, Španělska a Portugalska v roce 1907 vznikla zejména v Hamburku celá řada podobných obrazů s městskými scenériemi a parky, z nichž mezi nejpozoruhodnější patří obrazy V hamburské ZOO, Park s papoušky, Na Astře v Hamburku, Výjev z parku nebo Muž na balkóně, které všechny vynikají bezprostředním malířským přednesem, pastózním užitím malířské hmoty a výrazným koloritem v jasně zelených a stříbřitě šedivých tónech, charakteristických pro severní světlo.

Mnohé z těchto obrazů vystavil na jarní výstavě Spolku německých umělců v Čechách v pražském Rudolfinu v roce 1907. Když se v Praze poté připravovala první výstava mladých malířů skupiny „Osma“, Kars se k nim navzdory osobnímu přátelství a pozvání nepřipojil, protože většinu svých obrazů již vystavil v Rudolfinu. Karsovo okouzlení malbou v plenéru, jasným světlem a barvami, atmosférou parků a promenád pokračovalo jistou dobu i po jeho odchodu do Paříže v roce 1908, brzy je však vystřídalo úsilí o pevnější stavbu obrazu pod vlivem Paula Cézanna, fauvistů a rodící se kubistické estetiky.

Další obrazy z tohoto období můžete shlédnout na výstavě „Georges Kars – raná tvorba“, která probíhá v Galerii Roberta Guttmanna od 22. února do 17. června 2012.




 

 

© 2004 - 2009 Židovské muzeum v Praze